.:: Air Mata Pemadam Api Neraka ::. "Ya Allah ! Ya Tuhanku Jadikanlah air mataku di waktu takut dengan-Mu Pemadam api neraka-Mu Jatuhnya air mataku menggugurkan segala dosa-dosaku Tuhan !Kalau bukan dengan rahmat-Mu Aku tidak akan selamat Setidak-tidaknya kalau bukan kemaafan-Mu Aku tidak terlepas daripada azab Aku lemah, bantulah aku Nafsuku serakah Bantulah aku bermujahadah selalu Syaitan yang menipu dayaku Lindungilah aku darinya Jalan kesesatan terlalu banyak Ada yang jelas Ada yang kesamaran Kalau bukan pimpinan-Mu Aku tersesat jalan Pimpinkanlah aku selalu Agar aku selamat menuju-Mu"

Ahad, 6 Jun 2010

GMJ II


JUDI BOLA : PILIH DOSA ATAU GELARAN JAHIL?


بسم الله الرحمن الرحيم

Allahu Subhanahu Wa Ta'ala berfirman :-

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

"Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi dan pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya."(al-Maaidah: 90)

إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ

"Sesungguhnya Syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu dengan sebab arak dan judi dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan sembahyang. Oleh itu, mahukah kamu berhenti (daripada melakukan perkara-perkara yang keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil)?" (al-Maaidah : 91)

وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَاحْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ

"Dan taatlah kamu kepada Allah serta taatlah kepada Rasul Allah dan awaslah (janganlah sampai menyalahi perintah Allah dan RasulNya). Oleh itu, jika kamu berpaling (enggan menurut apa yang diperintahkan itu), maka ketahuilah, bahawa sesungguhnya kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan (perintah-perintah) dengan jelas nyata."(al-Maaidah : 92)

Rasulullahi Sallahu alaihi wa sallam bersabda :-

إِنَّ الْحَلَالَ بَيِّنٌ وَإِنَّ الْحَرَامَ بَيِّنٌ

"sesungguhnya yang halal itu jelas dan sesungguhnya yang haram itu jelas" (riwayat al-Bukhari & Muslim)

Sabdanya lagi :-

اتَّقِ الْمَحَارِمَ تَكُنْ أَعْبَدَ النَّاسِ

"jauhilah perbuatan haram, nescaya engkau menjadi orang yang paling taat beribadah.." (riwayat at-Tirmidzi & Ahmad)

Sabdanya lagi :-

مَا نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ فَاجْتَنِبُوهُ وَمَا أَمَرْتُكُمْ بِهِ فَافْعَلُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ

"apa yang aku tegahkan /larang kamu daripadanya, maka hendaklah kamu menjauhinya, dan apa yang aku perintahkan kamu dengannya, maka hendaklah kamu mengerjakan daripadanya barang yang kamu kuasa.." (riwayat Muslim)

Memadailah firman Allah SWT dan sabdaan Nabi SAW di atas sebagai peringatan kita bersama. Sesungguhnya yang mengharamkan JUDI itu adalah Allah SWT. Maka berTAQWAlah kpd Allah SWT..

Taatilah Allah dan Rasul. Namun jika kamu masih mahu menentang Allah dan Rasul-Nya, layaklah kamu digelar sebagai orang yang JAHIL.!!

Sabda Nabi SAW :-

يا بن آدم أطع ربك تسمى عاقلا ولا تعص ربك فتسمى جاهلا

"wahai anak Adam! taatilah Tuhanmu, nescaya kamu disebut sebagai orang yang berakal, dan janganlah kamu menentang-Nya, maka kamu akan digelar si JAHIL!" (riwayat Abu Nu'aim)

wallahu a'lam..
al-Banjari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan