.:: Air Mata Pemadam Api Neraka ::. "Ya Allah ! Ya Tuhanku Jadikanlah air mataku di waktu takut dengan-Mu Pemadam api neraka-Mu Jatuhnya air mataku menggugurkan segala dosa-dosaku Tuhan !Kalau bukan dengan rahmat-Mu Aku tidak akan selamat Setidak-tidaknya kalau bukan kemaafan-Mu Aku tidak terlepas daripada azab Aku lemah, bantulah aku Nafsuku serakah Bantulah aku bermujahadah selalu Syaitan yang menipu dayaku Lindungilah aku darinya Jalan kesesatan terlalu banyak Ada yang jelas Ada yang kesamaran Kalau bukan pimpinan-Mu Aku tersesat jalan Pimpinkanlah aku selalu Agar aku selamat menuju-Mu"

Khamis, 2 Jun 2011

kebun belakang rumah

Mak kata tak rugi berbudi pada tanah. so,cuti dua minggu,pegi belakang rumah...nah amik kau, dah lame tak tengok belakangg rumah ade apa. aku tabik spring kat abah...semua yang ditanam menjadi, pandai abah jaga. kalau xde mende nk makan,pegi je la belakang rumah tu tengok ape yang ade yg boleh dibuat masak. jom tengok ape yang ditanam oleh ayahanda :


pokok cili padi

daun kesum

terung

yg ni terung yg da tua..yg cantik molek warna purple dah setel masuk kuali da


pokok sayur kailan

abah cakap kailan ni lambat jarakkan...kalo jarakkn mesti lg gemuk2 sayurnya

daun kunyit...kalo nak masak gune kunyit basah kne amik kunyitnye kt tmpat akar

haa..ni kacang panjang
yg ni pulak kacang buncis

boleh tahan gak tumbuh...gemuk2 belaka


pokok2 pisang


yg ni pokok limau kasturi @ sambal
tengok buahnya...mantap2 belaka. bygkn minum limau ais time tghari panas terik..peh!

antara buah limau kasturi yg da dipetik. mak kate kalo nak petik patahkan dahan rantingnya sekali...nanti tunas baru buahnya cantik-cantik..

jeng2..pokok nenas,belum masak lagi ni,muda lagi. dulu abah ada tanam nenas sarawak, peh xboleh blah besar mcm helmet!


pokok serai..antara tanaman yg sntiasa hidup,dari aku kecik dl mmg da tanam da.

ni pokok lidah buaya @ aloe vera. sll aku patahkan sapu lendirnya kt rambut..leh lebatkan rambut org tua2 kate.

ni pokok daun kari

pokok rambutan..penanaman semula dibuat sbb pokok rmbutan yg da ade tua2 da semua.
pokok kelapa mawar....
pandang sisi halaman belakang rumah...

kebun sayur abah...yg brtimbun brtutup zink tu tanah bakar, abah kumpul. yg mcm rmh tu sbelah kiri nun reban ayam, mcm banglo beb.

ya itu dia...ayahanda sdang melihat hasil kualiti tanaman yg disemai.

aku : mmg kena siram pokok sayur gune spray jer ke bah?
abah : xde la..tgh spray racun serangga ni,biar semut dgn ulat beluncas tak naik makan daun buah semua
aku : ouh...
abah : yg ko ni knapa? ambik gambar mcm org bndar xpernah tgk sayur jer pehal!
aku : erk...... (diam n jalan keluar dr kebun,hehe)


ayam peliharaan...bnyk lg ni yg xmasuk sbnrnye,smua lari time nk mik gmbr. yg 3ekor ni jer steady

ruangan santai kt rumah along

knderaan rasmi ayahanda...tgk la sportrim nye..kalah aku pnye mtr.

dat's all...xsangka pulak aku snap pic lawa jugak,gune hset cokai jer kot. mybe lighting original,tu yg trbaek kot,hehe.

camera : Nokia 5130c-2 v07.91 2.0megapxls

2 ulasan:

  1. hihi,,trbaek la akhi!

    BalasPadam
  2. Uuuuuuuuuu.. best2~

    BalasPadam