.:: Air Mata Pemadam Api Neraka ::. "Ya Allah ! Ya Tuhanku Jadikanlah air mataku di waktu takut dengan-Mu Pemadam api neraka-Mu Jatuhnya air mataku menggugurkan segala dosa-dosaku Tuhan !Kalau bukan dengan rahmat-Mu Aku tidak akan selamat Setidak-tidaknya kalau bukan kemaafan-Mu Aku tidak terlepas daripada azab Aku lemah, bantulah aku Nafsuku serakah Bantulah aku bermujahadah selalu Syaitan yang menipu dayaku Lindungilah aku darinya Jalan kesesatan terlalu banyak Ada yang jelas Ada yang kesamaran Kalau bukan pimpinan-Mu Aku tersesat jalan Pimpinkanlah aku selalu Agar aku selamat menuju-Mu"

Selasa, 9 Ogos 2011

kisah 8 ke 20 ni?




Shbt  a : peh penat siot ngayuh…mintk air skit………..wei bese kau tarawikh kt ne?xnmpak pn

Shbt b : kt surau yg dkat dgn rmh aku tu la. Kau?

Shbt a : kt masjid atas bukit tu..giler ah,imam die da la baca panjang,20 rakaat lak tu. Ari tu prnah skali aku follow smpai witir,amik kau pkul 10.45 br bis…xnk lame plk kn

Shbt b : eh y k?? lamernye…surau tmpat aku tu bese kul 9.45 da bis da siap dgn witir skali

Shbt a : wt 20 k?

Shbt b : eh x r, 8rakaat jer

Shbt a : wt 8 pn nk dkt kul 10 br bis?tp kire ok r,kalo kt masjid tu xnak lame la plak kn..aku jd xkusyu’ nk solat, da la brdiri lame..tah pe2 aku berangan nk nunggu rukuk. Patut imam amik j r surah2 yg pendek, kn makmum leh ikut

Aku : ………………………

Shbt b: owh gtu k..tmpt aku tu lpas wat 8 tu ade tazkirah ringkas sblm smbung witir,xlame pn dlm 2-3minit je die ckp. Kire ok r xd la org dtg gitu je kn,ade pgisian ilmu ckit. Slalu die cite bnda yg leh nek smgtkn kite utk bnykkn amalan time ramdan ni

Shbt a : ad tazkirah la plk..mcm2,lemah aku. Kt msjid tu org bese lpas 8 trus balik..bek2 saf cecah 10saf,tup2 lpas 8 tggal dua saf jer..

Shbt b : cmne tu bro? dr td diam jer.. (sambil aku ditepuknya). Mne lg elok? 8 k 20?

Aku : hehe..dua2 boleh,dua2 elok,dua2 bagus,dua2 best. Yg xbgus xelok xbest tu kalo dia tak buwat lgsung.hehe.

Shbt a : abih kalo imam bc pnjg2 tu cmne?kn nyusahkn makmum

Aku : Imam baca panjang or pendek xd mslh pn..trpulang,sbb ia solat sunat. Lgpn,pe slhnye kalo bc panjang..kalo penat,wt la solat dlm duduk. Sebulan jer kot dlm setahun,bkn lme pn. Tu pn bkn tiap2 mlm dtg terawikh kn?time xde syaitan ni la kite kerja kuat sikit tmbah2kn amalan..hehe

Shbt b : haha..tu la ko,brdiri lame ckit pn nk kecoh, solat jer pun,bkn brkawad..ko diam dgr imam bc quran dpt pahala brganda2 beb. Kalo boring,amik quran pegang mse solat tu,cek imam bc,pn bolehkn? Bis,pe pndapat ko psl tazkirah sblm witir tu?

Aku : ok,menarik tu. Satu pembaharuan. Untungla spe yg dtg,dpt tmbah ilmu lagi. Ok la tu kot..kite ni, semua benda yg kite slalu guna kne slalu cuci brsihkan, motor kotor kite cuci, rmh kotor kita brsihkn,keta da lme gune hntr servis..cmgtu gak hati kita,hari2 kita gune,ngumpat sakitkn hati org,ckp bkn2,ckp bohong mcm2 lg lar..tazkirah tu peringatan yg leh cuci hati kita,wt kita muhasabah,mmg pedih kdg2,besela sume org wt dosa.hehe. Bgus ye,tmpt aku pn xd wt tzkirah,kira hebat la tu surau ko.

Shbt a : hebat la sgt..

Aku : pe2pn xkesah lar wt 8 k 20, xyah gaduh,yg penting kite buat mne yg mampu. Pastu kalo nk tmbahkn bagusnya lagi..pagi subuh msti turun Jemaah kt surau or msjid. Tu baru trbukti sape yg lg hebat. Jgn berdentam-dentum cerita 8 or 20 mne lg baik,tp subuh kantoi kul 7 baru bangun solat. Xde maknanye..haha.

Shbt a & b : ……………………………

Aku : jom sambung ngayuh…aku lead depan,korg follow. Fixy korang laju,aku slow jer,haha.

6/8/11 :: 12.30am :: atas jalan raya (otw k airport senai)


“Rasulullah SAW yang maksudnya : Apabila telah tiba Ramadan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup semua pintu neraka dan diikat semua syaitan.”(HR Imam Bukhari, Muslim, Nasai’e, Ahmad dan Baihaqi)

“Rasululah SAW bersabda; ‘Puasa itu bagaikan perisai, maka apabila seseorang kamu berpuasa, jangan berkata kotor dan jangan berkata kasar. Jika seseorang mencacinya atau menyerangnya maka hendaklah dia mengatakan. Aku ini puasa.’ ( Sahih Bukhari)


“demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditangan-Nya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya.” (HR Imam Bukhari, Muslim, Nasai’e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Hibban dan Baihaqi);

Tiada ulasan:

Catat Ulasan