.:: Air Mata Pemadam Api Neraka ::. "Ya Allah ! Ya Tuhanku Jadikanlah air mataku di waktu takut dengan-Mu Pemadam api neraka-Mu Jatuhnya air mataku menggugurkan segala dosa-dosaku Tuhan !Kalau bukan dengan rahmat-Mu Aku tidak akan selamat Setidak-tidaknya kalau bukan kemaafan-Mu Aku tidak terlepas daripada azab Aku lemah, bantulah aku Nafsuku serakah Bantulah aku bermujahadah selalu Syaitan yang menipu dayaku Lindungilah aku darinya Jalan kesesatan terlalu banyak Ada yang jelas Ada yang kesamaran Kalau bukan pimpinan-Mu Aku tersesat jalan Pimpinkanlah aku selalu Agar aku selamat menuju-Mu"

Khamis, 27 Disember 2007

REUNION 22.12.07

assalamualaikum, program reunion buat pertama kalinya buat bekas-bekas student smk senai (lahir tahun1987),22hb dec 07(sabtu) lepas brlangsung dengan sukacitanya dirumah aku. nk tau pe sejarahnyer?seawal tahun 2003 dl,mse tgktn4,rmai mmber2 dari kelas 3A n 3B smk senai PMR'02 dpt lar panggilan ke sekolah laen (result diaorg ok,dptlar msuk sek bgus2).
so,sbb dh sedih sgt utk brpisah,kitorg pakat2 nk wt reunion ble dh bis blajo nt,bncg pnye bncg,tetaplah tarikh 01-01-08,depan hospital jay bee,kul 11pg, sbg tarikh keramat utk kitorg jmpe lek. maka arakian yang demikian,bersetujulah kami bahawa pada tarikh keramat trsebut utk kmbali bersua walau apapun terjadi. alih2,hujung tahun 2007 ni,sorg p xde nk kabo,dgr bunyi pn x,aku pn pe lg,hntr la msj kt semua org,countdown reunion tue,hekeleh semua wt dek jer,xingat konon..huhu.

tp xpela, walo pepn,sglnya dh brjln dgn lancar dan berkesan ari tue, cme targetnye je lar yg xtrcapai, tp leh tahan gak lar ramai yang datang,dkat 50 orang, pmpuan dgn laki, 3:1,ramai kn diorg?meremang bulu roma aku mlm tu,mane taknyer,semua pakai baju 'mentol2' dengan tema 'hitam puteh'..abah aku pn garuk pale tgk,dgn aku pakai bj melayu kain pelikat jer mlm tu. ader jgk yg tanye aku "nape pakai mcmgni,ktorg terbatas lar.." aku senyum jer. dgr diorg tnye gitu,naik geram aku,pe slh ke aku pkai mcmgtu,tutup aurat lagi,drpd diorg tue?

tnye kt semua mse tue, semua dh trcampak ke semua negeri dah skrg,utara,pantai timur,pantai barat,sabahsarawak,tetap kat selatan ni pn de gak,,ader yg sambung blajo,keje,yg dh kawin pn ader. mlm tu menu ader mcm2,bbq ayam,satay,otak2,nasi grg etc. tp syg, bnyk lebihn mknan lbih,msg2 tapau wt blk.dan xlupe gak,ader souvenir utk diorg bwk blk mlm tu,knang-knagn org tue ckp. Ckg zizin pn de gak malam tu,satu family datang.

kesimpulannya drpd mjlis mlm tue,dapat aku simpulkan,
  1. objektif sbnrnye mlm tu adalah reunion@kembali brsatu/jmpe. tapi leh fokus kt mkn lak,oleh yang demikian,ramai yg xnk join lagi2 bdk2 lelaki,sbb mls nk byr cas yang dikenakan,maka ramai la yg xtrun mlm tue ats asbab,mls nk byr. dak2 pmpuan beselah,xde mslh kalo psl kwgn ni,biasiswa FAMA(father n mother) diorg backup lagi kan.
  2. mgkinkah mlm tu boleh digolongkan sbgai mjlis maksiat atau mungkar?yer..sebab,masing2 isyak lambat,cmpur laki pmpuan(walopn aku dh bgtau),tiada langsung unsur zikrullah (sbb aku prnh dgr,mjlis yg dlmnya tiada zikrullah/mengngati allah,maka ia adalah majls maksiat atau tiada kerahmatan dari allah), namun aku berdoa mlm tu,moga aku dan keluarga ku trhndar dari segala bala dan musibah asbab mjlis itu berlangsung dikawasan luar rumah aku.
  3. rata2 malam tu ader la teman-teman seperjuangan kt sekolah dl yg dtg(walaupn xsatu kelas),teman sepelajaran,same2 blajo agame(smpai drjah khas) tp rase musykil dan trtnye2,knape semua spt org yg xder ilmu langsung?maksudnyer,yg dok pkai bj sendat2,bj kecik,seluar pendek,pdhal dh bgtau dh,pkaian tema adalah mnurut batasan aurat dan beradab sopan,pastu slamber jer ketawa gurau senda campur laki pmpuan smpai tgh mlm,mcm dh jd trend dier. ini la akibatnye,bile mane ilmu sekadar ilmu,tiada pengamalan dan pghyatan dlm khdupn seharian,pastu tiada usaha utk prcmbhan ilmu. ini la situasi yg mcm naqib usrah aku ckp, golongan2 yg trcicir;golongan2 umat akhir zaman;mereka yg lari dari rahmat allah(nauzubillah); tringat aku satu firman allah dalam surah annur ayat 31,
ertinya : Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.


nyata dan terang malam tu,bagaikan aku didunia yang asing. mdh2an,next time xder lagi rumah aku trpilih sbgai tmpt reunion lagi,xsanggup aku.

pe2pn,time kasih bbnyk buat faizul(UTM), nuar(IPD SIK,KEDAH), nazirah(UTHM) yang sanggup korbankan mase cuti diorg utk manage reunion ni utk jd yg mjlis trbaek,syukran. dan juga kepada semua yang terlibat secara langsung atau x langsung utk mnjayakan reunion ni. mdh2an,semua brjaye dn cmerlang dlm kerjaya masing2. insyaAllah,akan dtg akan kite wat lagi semua ni ye. salam perpaduan.

nk tgk gambo reunion yang lepas,klik kat sini yer.

~salam ukhuwah,salam mesra~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan