.:: Air Mata Pemadam Api Neraka ::. "Ya Allah ! Ya Tuhanku Jadikanlah air mataku di waktu takut dengan-Mu Pemadam api neraka-Mu Jatuhnya air mataku menggugurkan segala dosa-dosaku Tuhan !Kalau bukan dengan rahmat-Mu Aku tidak akan selamat Setidak-tidaknya kalau bukan kemaafan-Mu Aku tidak terlepas daripada azab Aku lemah, bantulah aku Nafsuku serakah Bantulah aku bermujahadah selalu Syaitan yang menipu dayaku Lindungilah aku darinya Jalan kesesatan terlalu banyak Ada yang jelas Ada yang kesamaran Kalau bukan pimpinan-Mu Aku tersesat jalan Pimpinkanlah aku selalu Agar aku selamat menuju-Mu"

Rabu, 9 September 2009

Siapalah aku..

Alunan bacaan surah al-baqarah oleh imam ramli semakin mendayu-dayu. Para jemaah masing-masing hanyut dalam keindahan lantunan ayat yang dibacakan. Khusyu’, tunduk, terasa kerdil dgn kebesaran Allah. Mendengarkan ayatNya saja sudah terasa betapa jiwa ini hanya hamba, apatah lagi jika menghayati maksudnya…aduh, apalah yang ada pada diri ini disisiNya, sungguh, sungguh terasa keagungan al-‘azim.

Rakaat terakhir tarawikh, para jemaah masih lagi setia berdiri berjemaah bersama imam hafiz itu. Amin juga masih setia bersama jemaah dlm saf pertama. Tidak akan sekali-kali dibiarkan malam-malam ramadhan dibiarkan berlalu sahaja tanpa terawikh, itu salah satu azamnya pada bulan barakah kali ini, tidak sekali-kali. Dia yakin janji Allah, akan dua cahaya diberi kepada mereka yang menghidupkan ramadhan..cahaya puasa dan cahaya alQuran. Dia pegang kemas, bersungguh meyakini merebut maksud hadis nabi itu. Kalau mampu aku nak khatam a-Quran dalam terawikh brsama imam hafiz ni, itu pintanya.

Suara imam ramli masih lagi mendayu-dayu. Amin cuba menghayati alunan surah itu. Berbekal sedikit kefahaman arab yg pernah dipelajari disekolah dulu, dan ketekunan mentadabbur ayat-ayat surah al-baqarah sebelum ini, dia cuba memahami ayat yang dibacakn. Kisah nabi diuji, kisah kedegilan bani israel, gambaran syurga neraka.......hanyut dia dalam kisah-kisah itu, hanyut menghayati dayuan suara imam ramli. Luluh hatinya, bergetar jiwanya terperosok dlm kehinaan seorg hamba. Fikirannya masih lagi menerawang dalam ayat al-baqarah itu. mmbiarkan masalah yang dihadapi, melupakan hal-hal pimpinan, program, assigment dan mcm2 lagi yang mengusutkan. Dia hanyut dan terus hanyut dalam ketenangan ayat-ayat Rabbi ...

Tiba disatu ayat, dia tidak dapat menahan lagi air matanya.....

“.....Adakah patut kamu menyangka Bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti Yang telah berlaku kepada orang-orang Yang terdahulu daripada kamu? mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang Yang beriman Yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" ketahuilah Sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah)...” (2 : 214)


Bergetar-getar badannya menahan sedu, mmbiarkn air matanya mengalir deras di pipi. Terasa dia bagaikan ayat itu ditujukan kepadanya....mengutuk sikapnya yang seringkali merungut,pemarah,tak boleh sabar, yg tak tahan dengan masalah yg dihadapi dlm pmpinan, seolah2 merasakn tak layak utk dia mndapat masalah sebegitu dan mcm2 lagi perangai yg dia rasekan itu bukan yang baik.... ya allah....siapalah aku disisiMu.. Amin hanyut lagi mengenangkn dosanya.

“.....boleh jadi kamu tidak menyenangi kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.” (2:216)


Lanjutan ayat bacaan imam hafiz itu terasa seolah-olah seperti Allah memujuknya. Menuntutnya untuk redha atas setiap keluhan.

Bersambung.......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan